lørdag 16. oktober 2010

H2O

H2O består av 2 hydrogen atom og ett oksygen atom. H2O er også en ligand som, når man blander med ”transition metals”, lager fargerike oppløsninger. H2O blir på folkemunn kalt vann.

Mange i verden har ikke rent vann, det er ikke bra. Da blir de syke. Noen av de som blir syke av urent drikkevann dør. Mange har ikke rennende vann i huset sitt. De må gå veldig langt for å få rent vann. Det er tungvint.

De første dagene i Kabale hadde vi ikke vann i huset. Grunnen til dette er jeg ikke klar over… For dere som ikke har vannproblemer vil jeg bare si at når man ikke har vann i huset kan man ikke dusje, trekke i snoren etter å ha vært på do, vaske hendene, bare for å nevne noe. For å holde en viss hygienisk standard fylte vi bøtter og kanner med vann fra en kran utenfor huset. Dette helte vi i baljer for å vaske hendene og ”dusje”. Etter å ha vært på do helte vi vann i doen for å liksom ”trekke i snoren”. Du kan selv tenke deg hvordan det så ut… Ja, akkurat sånn!

Det er heller ikke lett å være en ren hviting i Afrika uten vann…

I løpet av disse dagene oppdaget jeg at VANN ER FANTASTISK! Jeg elsker vann! Jeg elsker rennende vann uten å helle det fra en kanne! Jeg elsker å gå på do og trekke i snoren! Det er så enkelt. Jeg er så glad i det enkle og rene med vann i springen. Ja, det er fælt å tenke på hvor mange liter vann som forsvinner i løpet av det øyeblikket man trekker i snoren. Hvor mange andre i verden som kunne hatt bruk for de literne. Men jeg skal ikke lyge. Jeg er utrolig glad i en velfungerende do!

Vi ble fortalt at vi skulle få vann i huset på mandag. Mandag kom og vannet uteble. Siden jeg nå er i Afrika tenkte jeg at jeg sikkert må gå en uke uten vann. På tirsdag lå jeg og Ragnhild Camilla i sengen. Det var helt stille. Plutselig hører vi en lyd av rennende vann. Jeg løper ut på badet og skrur på kranen. Etter noen surklende lyder kom det vann ut av den!

Samme kvelden tok vi begge en god, varm dusj. Vi var enig om at vi aldri har opplevd noe så fantastisk. No kidding!

Se på den herligheten av en dusj! I love it!


2 kommentarer:

  1. Vann er tingen, rett fra springen!
    Forstår at du har fått et nytt forhold til vann. Vi er heldige som har i overflod. Håper dere får beholde vannet i huset deres.
    Ren "hviting" uten vann til vask kan ikke være lett...
    Lykke til med undervisningen. Dere er tøffe!

    SvarSlett
  2. Hei Ragnhild :-D

    Jeg skal tenke på deg neste gang jeg trekker i snoren!
    Kjekt at du oppdaterer oss på bloggen din :)

    Jeg savner deg her hjemme, håper du har det bra!
    Klem fra Lena:):)

    SvarSlett