søndag 1. mai 2011

Katolsk dåp og Hilda i gomas

Denne lille jenten ble døpt den siste søndagen jeg var i Uganda.



Jeg og Anne-Mette hadde fått sydd oss gomaser, en type nasjonaldrakt for Buganda kongedømme (et av mange kongedømmer i Uganda). Jeg skal være ærlig å si at jeg følte meg litt som en klovn, men det var ganske morsomt også.


 Fader Goddtfred, som også baker brød 


Midt i gudstjenesten holdt Anne-Mette en liten tale avsluttet med en sang som alle vi norske sang (det var 8 på besøk, så vi var 11 stykker til sammen).  Så der sto jeg, i gomas, sammen med 10 andre som sang ”Deg være ære” for en fullstappet katolsk kirke, midt i Afrika.

Se, en bil!


Da vi kom hjem fra kirken var det egentlig tidlig på dagen (gudstjenesten begynte kl. 8). Det ble dåpslunsj senere på dagen. Da var det brus og god mat, også for noen av naboene og noen i dansegruppen. Det var en flott feiring! Anne-Mette var fadder, og en stolt jajja (bestemor på luganda), det var god stemning, folk synes det var morsomt med hvite mennekser i gomas og alle liker festmat!

 Ris, matooke (bananmos), en kjøttbit, potet og inni bananbladet fant jeg et kyllinglår

 Brus og god mat er stas



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar