søndag 1. mai 2011

Kilderengjøring


Alle i landsbyen henter vann ved kilden (hvor jeg har til tider vasket håret mitt og vært med å hente vann til barnehjemmet). Nå som det er regntid antar jeg at grunnvannet har steget (beklager hvis dette ikke er praktisk mulig og hjernen min er begynt å bli sløv), for det kommer i alle fall mer vann flommende ut av kilden. Vannet som kommer ut føres vekk av en kanal som går ut til noen jorder i nærheten.

Her henter barn fra barnehagen vann

En blanding av at det kommer mer vann ut av kilden og at denne kanal er blitt ganske tilgrodd har ført til at vannet blir liggende og det stiger i området der man henter vann. Jeg tror dette ikke er særlig bra pga. slanger og andre dyr som man ikke vil ha der mennesker ferdes ofte.

Derfor var det en av de ansatte ved barnehjemmet som bestemte seg for at her skulle de gjøre dugnad.  Han samlet noen av ”gutta boys” (den er dedikert til deg, mamma) og de eldste barna på barnehjemmet. De hakket opp kanalen med hoiene sine, rensket området der man henter vann og la ned murstein langs veien til kilden (det var svært mye gjørme der).

Flinke dugnadsarbeidere

Jeg tenkte jeg kunne hjelpe litt til (også for å motbevise av hvite mennesker ikke duger til slikt). Jeg tok også med kameraet for å ta bilder. Kameraet hadde jeg i en veske. Jeg hadde ikke særlig mye klær for øyeblikket, alt var pakket i kofferten som jeg helst ikke ville åpne. Så jeg kommer ned der med kjole, flipflopper, løst, lyst hår og veske. Jeg har blitt ganske brun mens jeg har vært der, men i forhold til de andre er jeg hvit som en snømann. Og i det øyeblikket jeg kom ned til de som arbeidet følte jeg meg utrolig hvit også. Da en spurte om jeg skulle overta hoien hans bare lo jeg, det gjorde han også. (Jeg har ikke akkurat teken på disse hoiene…)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar